آشنایی با صاحب نظران خارجی- دکتر مایکل کیت

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

آشنایی با صاحب نظران خارجی
(مشارکت کننده در اجلاس جهانی رادیو)

 

حمید رضا نجفی

 

keith 1

 

دکتر مایکل کیت، استاد ارتباطات دانشگاه بوستون آمریکا

  

دکتر مایکل کیت در دوره دوم اجلاس (اردیبهشت 1388) با مقاله ای تحت عنوان « آموزش تاثیرات اجتماعی و فرهنگی رادیو» و همچنین در دوره پنجم اجلاس (اردیبهشت 1393) با مقاله « نقش رادیو در کلاس درس در عصر اینترنت» مشارکت داشته است.

وی در مقاله « آموزش تاثیرات اجتماعی و فرهنگی رادیو» ابتدا به بیان این نکته می پردازد که رسانه رادیو ابزار مهمی برای درک و روشنگری اجتماعی و فرهنگی است و در برنامه های آموزشی دانشگاه های سراسر جهان باید تاکید بیشتری به آن شود. بطور کلی در کلاس های درس بیشترین تاکید بر رسانه های دیگر است و آموزش کافی درباره نقش چشمگیر رادیو در ایجاد تغییرات مثبت بر زندگی شنوندگان انجام نشده است.

رادیو می تواند اطلاع رسانی کرده و به مردم در بهبود زندگی شان یاری رساند.

در رادیو آمریکا از زمان آغاز از گروه های اقلیت و فرعی استفاده شد تا به آن ها در فائق آمدن بر تبعیض ها کمک کند. گروه هایی مثل آمریکایی- آفریقایی و آمریکایی های بومی در رادیو استخدام شدند تا درباره تبعیض ها سخن گویند و شرایط زندگی و وضعییت شان در جامعه را بهبود بخشند. به راستی این رسانه عامل مهمی برای ایجاد تغییرات در بسیاری از کشورها به شمار می آید و با توجه به خصیصه ای که دارد، باعث ایجاد تمایل در نهاد های آموزشی برای همکاری می گردد. از آنجایی که نهاد های آموزشی اهمیت زیادی برای تدریس آموزه های مهارتی از جمله تولید و ارائه و نویسندگی برای رادیو قائل هستند، لذا آن ها می بایست سخنرانی هایی را درباره تاثیر اجتماعی و ارزش رسانه رادیو، به عنوان وسیله ای برای توسعه دانش و مهارت های ذهنی شنوندگان تدارک ببینند. رادیو ابزاری است که قدرت بهبود زندگی را داشته و این قابلیت باید موضوع آموزه های رادیویی در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه قرار گیرد.

مایکل کیت در مقاله دوم خود تحت عنوان «نقش رادیو در کلاس درس در عصر اینترنت» که در اجلاس پنجم ارائه شده است به بیان این موضوع می پردازد که رسانه رادیو ابزار مهمی برای درک اجتماعی و فرهنگی به شمار می آید. با وجود این، در بیشتر نقاط جهان، اینترنت در حال غصب کردن نقش طولانی مدت رادیو به عنوان اطلاع دهنده، سرگرم کننده و آموزش دهنده است. در بسیاری از کشورها دست اندرکاران تحصیلات تکمیلی، متوجه این گذار فراگیر بوده اند و لذا می توان نتیجه گرفت که در برنامه های آموزش دانشگاهی، رسانه های دیجیتال سبب شده تا بجز موارد استثنایی، پخش رادیویی با نسل های جوان تر و نهادهایی که آن ها را تدریس می کنند، ارتباط نسبی داشته باشد. دلالت این وضعیت فراتر از از دست دادن وجهه و مزایای موجود در صنعت رادیو است. در واقع نگرانی های بزرگ تر برای جامعه، ناشی از افول بالقوه رسانه ای است که اطلاعات و دانش منحصر به فردی را به جوانان، در مورد جهانی که در آن زندگی می کنند، انتقال داده است. واحدهای دانشگاهی که بر تاریخ اجتماعی رادیو تاکید می کنند، در کنار واحد های درسی، که جنبه های کاربردی و پخش گسترده صوتی را با فناوری های جدید دیجیتالی ادغام می کنند، می توانند آموزش رادیو را مطابق با زمانه و مهم تر از آن زنده نگه دارند.

 

درباره ما

در دنیای پر رقایت رسانه ای کنونی، حفظ جایگاه رادیو به عنوان رسانه ای ماندگار از اهمیت زیادی برخوردار است. از سویی تبادل نظر و ارتباط سازنده میان صاحب نظران حوزه رادیو به منظور شناخت چالش های پیش روی رادیو و یافتن راهکارهایی برای مقابله با آنها از جمله موضوعاتی بود که برگزاری اجلاس جهانی رادیو را ضروری نمود و در این راستا معاونت صدای جمهوری اسلامی ایران تاکنون ۵ دوره از اجلاس جهانی رادیو را برگزار کرده و ششمین اجلاس را نیز در اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ برگزار خواهد کرد.

اهداف

۱. حفظ و ارتقای جایگاه رادیو در سپهر رسانه ای

۲. ایجاد اجتماع منسجم اندیشمندان برای توسعه آینده رادیو

۳. مطرح سازی نقش رادیو در عصر جهانی شدن

۴. تقویت  و انسجام بنیان علمی رادیو

ماموریت

۱. شناسایی ظرفیت ها و قابلیت های رسانه رادیو

۲. برقراری تعامل میان اندیشمندان رادیو

۳. تبادل اندیشه و تفکر علمی میان مشارکت کننده ها

۴. تقدیر از طرح ها و ایده های نوین در عرصه رادیو

۵. ایجاد انگیزه لازم در فعالان حوزه برنامه سازی

کلیه حقوق برای سازمان صدا و سیما محفوظ است